La post-veritat a les xarxes socials

La post-veritat a les xarxes socials

Estic agraït que la paraula anglosaxona de l’any sigui post-truth. Que se n’hagi parlat molt darrerament, m’ha ajudat a identificar una forma de conversa que em deixava malapler. Ara que la tinc identificada sé que no importa actuar per intentar aclarir res. Poc a poc aprenem a conversar a les xarxes; primer van ser els troll, després els hater, ara s’hi afegeixen els post-veristes.

Els troll són addictes a les reaccions i ens provoquen per aconseguir-les. El qualificatiu troll ve de trolling, una forma de pesca. Les nostres reaccions són captures que celebren: “n’he pescat un així de gros!”. Són obsessius, tant impossibles com imparables. Només hi ha una tàctica: no reaccionar a res relacionat amb ells. Et diran que qui calla atorga i re-quaranta coses més per a provocar reaccions. Cap ni una.

Font: Falacias Ilustradas

Font: Falacias Ilustradas

Els hater són més complexos, maquiavèl·lics. El cop dur és la seva especialitat. Qualsevol comentari teu —sobre qualsevol cosa— els serveix per a qüestionar amb duresa tot el que creus, ets i fas. Si reacciones, el debat es converteix en una batalla de torpedes dirigits al teu nivell de flotació. T’ha passat mai que el Facebook et recorda què vas dir fa set anys, tal dia com avui, i no t’hi reconeixes? Possiblement acabaves de creuar-te amb un hater. L’odi és nociu i estaves intoxicat. Allunyar-se’n és la única tàctica possible; talment t’allunyes d’una font de virus perquè saps cert que demà et trobaràs malament.

Als humans cal acaronar-los o destruir-los, doncs vengaran un insult lleu, però quedaran indefensos si se’ls aplica un cop dur —Nicolau Maquiavel

Font: Falacias Ilustradas

Font: Falacias Ilustradas

Fins aquí perquè cal evitar els troll i hater. I els post-veristes? Dalt dic que em deixaven malapler. És assemblant a què passa amb els hater, però no per la destructivitat que traspuen sinó per tot el contrari: voler semblar genials. Ells. L’altre costat de la conversa es penedirà d’haver-los-hi seguit el fil.

L’essència de tot plegat és a la definició de post-veritat que fa el diccionari que l’ha seleccionat com a paraula del 2016:

After much discussion, debate, and research, the Oxford Dictionaries Word of the Year 2016 is post-truth – an adjective defined as ‘relating to or denoting circumstances in which objective facts are less influential in shaping public opinion than appeals to emotion and personal belief’.

Els pots-veristes posen les creences personals i les emocions davant els fets objectius. Internet és un espai de conversa i debat. Si intentes fer valdre l’objectivitat enfront una creença personal exposada amb lemes motivacionals, difícilment voldran entrar-hi perquè els fets no els interessen.

Font: Falacias Ilustradas

Font: Falacias Ilustradas

Sovint parlen amb eslògans; és una forma fàcil i econòmica de motivar. Si contradius els eslògan amb fets objectius, la resposta serà nous eslògans. Les emocions són l’únic que compta per a ells.

El món dels eslògan és infinit a l’hora de manipular dades objectives. Si qualcú té el cap al forn i els peus al congelador, l’eslògan pot dir que gaudeix d’una temperatura mitjana agradable.

Font: Falacias Ilustradas

Font: Falacias Ilustradas

Quan tens esperit combatiu a favor de la objectivitat, els debats amb post-veristes són exasperants i és fàcil que, poc a poc, se’t vegi irritat. Aquí és quan has perdut. Qui pot enfadar-se amb algú que diu coses tant motivadores? La quantitat de “m’agrada” i retuts dels eslògans del post-verista diuen que la teva objectivitat no interesa. Calla. Tindràs sort si no et qualifiquen de troll i hater. Per això recordo dalt què són, perquè als post-veristes no els importa; just utilitzen les paraules troll i hater per a provocar emocions contra qui gosa usar fets objectius contra la seva post-veritat.

Els post-veristes als debats són el que Zoolander a les fotos. Mentre tu et despentines gratant-te el cap per a trobar evidències, ells assagen eslògans davant el mirall. Qui creus que guanyarà en un món vulnerable a la superficialitat i descontextualització? A Twitter.

Font: Falacias Ilustradas

Font: Falacias Ilustradas

Els post-veristes tenen molta influència social en aquest moment. Això és així. Per això post-veritat és la paraula de l’any. A l’article on Oxford Dictionaries explica perquè, associen el concepte amb l’èxit del Brexit i la victòria de Trump. Ni més ni manco.

La post-veritat és un perill social, però recorda-ho: si la teva ètica et demana contradir un post-verista amb fets objectius, no ho facis perquè tens moltes possibilitats de quedar malament.

Font: Falacias Ilustradas

Font: Falacias Ilustradas


Imatges: Falacias Ilustradas, Einalem al Flickr.

Entrades relacionades

Deixa un comentari