Eficàcia en la correcció d’errors del programari lliure

Després d’anys de topades de morros contra serveis de presumpte atenció al client a l’industria del programari privatiu, ara mai no em canso de veure com es resolen al programari lliure.

Poder xerrar directament amb els desenvolupadors i empaquetadors dels programes; veure com responen amb interès i per una cosa colossal: els hi agrada el que fan.

A jo també m’agrada col·laborar per tal d’aconseguir millor programari, i per això era frustrant intentar-ho amb aquells serveis glaçats d’atenció al client.

El darrer cas ha estat el digiKam i les llibreries del gPhoto que el digiKam empra per a connectar amb la càmera.

La batalleta

Dilluns arribà el nou digiKam, i vaig veure que no connectava amb la càmera. Ja va passar el juny, però a Debian tornaren al digiKam anterior i la càmera va tornar a funcionar. No se si tornaren enrere per això, sembla que el nou digiKam tenia massa errors. La qüestió és que em vaig conformar amb l’anterior i vaig oblidar el tema de la connexió fins dilluns, que tornà amb el nou digiKam altre pic.

Ho vaig contar a la llista de correu d’usuaris del digiKam i el coordinador del projecte, Caulier Gilles, responia tot d’una [1] amb un error conegut al lloc d’errors del KDE –del que en forma part digiKam.

Vaig dir que l’havia vist, però no mirat perquè era del juny i el feia superat. Després de la seva recomanació hi havia posat més esment, i ja ho tenia resolt amb el remei que va trobar un altre usuari de la Debian.

Em podia aturar aquí: la càmera i el digiKam ja xerràven –almanco a ca nostra. Però vaig veure que no hi havia cap error obert a Debian i que per això els usuaris d’aquesta distribució encara arrossegàvem el problema. Vaig dir que enviaria un error a Debian i el Caulier Gilles em demanà que ho fes saber a la plana de l’error a can KDE. Així va ser.

Enviar errors amb la Debian és fàcil: arranquem el programa reportbug i ell mateix va dient què cal fer. El resultat és un missatge cap al responsable del digiKam a can Debian, i ràpidament acceptaren l’error.

A la plana del ‘bug’ hi podem veure com el situen, agraeixen i finalment resolen. Ahir vaig rebre l’avís que estava resolt, ho vaig contar a la llista d’usuaris del digiKam i el Gilles em va demanar que comprovés que funcionava i ho contés a KDE –cosa que tenia previst fer per tancar el fil que havia obert: «a Debian s’ho miren».

Avui ha arribat el nou digiKam en actualitzar la meva Debian, he vist que funciona i ho he explicat a can KDE.

Eficàcia?

Ara algú podria dir que l’error estava així des del mes de juny i que el model lliure de desenvolupament fa aigües. Ho podeu ben creure; ho diuen fins i tot grans consultores en estudis que cobren a preu de canari jove. Jo dic que vaig avisar dilluns i dissabte estava arreglat. Mentre, altres persones havien trobat la solució pocs dies després, al juny, però no ho havien contat a Debian. Quan són qüestions funcionals cal participar-hi perquè no cerquen els errors com sí passa amb les qüestions de seguretat.

En aquest cas no he fet pas d’informàtic ni he mirat codi, i tot plegat no ha estat pas més complicat que usar el presumpte servei d’atenció al client del programes privatius. Però aquest servei té diferències essencials que són bàsiques per la societat: la col·laboració sense restriccions, entre usuaris i professionals, damunt un bé comú que reflecteix coneixement també comú. Fet i fet, tot comença quan digiKam i gPhoto poden col·laborar, perquè són programes lliures.


[1] Ja havia estat així d’eficient un altre pic, ho vaig contar aquí.

Compartir

Entrada anterior
El meu node sospitós a guifi.net
Entrada següent
Another Bug in Paradise

5 comentaris. Leave new

Respon a enguillem Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Fill out this field
Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.